Hoe presenteer je je niet als één bedrijf, maar als een hele keten?
Hoe stimuleer je het “delen van data” binnen een industry?
Hoe pak je leuk en slim uit met een relatie event?
Kiremko is een fabrikant van machines voor aardappelverwerking. Jaarlijks organiseren zij een relatie event voor stakeholders uit binnen- en buitenland. Het event is niet alleen bedoeld voor het aanhalen van banden, maar óók voor het stimuleren van meer data uitwisseling onderling om zo nog slimmere machines en diensten aan te kunnen bieden. Tijdens de 2019 editie werd het publiek getrakteerd op 90 minuten infotainment: de reis van de aardappel!
De reis van een product in beeld gebracht
De fabriekshal van Kiremko werd daags voor het event omgebouwd tot een 360 graden theater en bevatte:
- Een u-vormige wand, met diverse formaten schermen, welke het publiek omringde
- Stoelen die 360 graden konden draaien en zo konden meebewegen richting de schermen, waarop afzonderlijk en per presentatie, verschillende beelden, video’s en partners te zien waren
Deze setup leende zich vervolgens voor een sterke presentatie over de reis van een aardappel.
De keten aan het woord: 11 verschillende partners
In het verwerken van aardappels geldt dat voor vrijwel ieder productieproces een afzonderlijke partner diensten en machines levert. Zo moeten aardappels bijvoorbeeld schoongemaakt worden, geschild, gesneden, gecoat, bevroren en vervoerd worden.
In chronologische volgorde vertelde iedere partner in 6 minuten hoe zijn bedrijf in dat proces bijdroeg. Vaak aan de hand van een machine die op locatie ter plekke was . De presentatie werd ondersteund door video en beelden op de schermwand. De sprekers presenteerden telkens vanaf een verschillende plek in het 360 graden theater. Ze werden aangekondigd door mij als presentator en gefilmd door een camerman op die momenten dat sprekers zich op verdere afstand bevonden, namelijk naast een machine.
Deze industry presentatie werd uitgevoerd in opdracht van Kiremko en in samenwerking met Perfect Events en Studio21. In 90 minuten werd de reis van een aardappel op een levendige en energieke manier aan het publiek gepresenteerd: vanaf het land, op je bord!
Waarom de presentatie meer dan een show was
Deze vorm van “ketenpresentatie” bleek een groot succes:
- Voor het publiek: zij leerden op een luchtige en toch informatieve manier meer over processen, machines en bedrijven.
- Voor de sprekers: zij leerden krachtig hun verhaal over te brengen in een korte tijd en konden zich op één moment en plek, met andere partners, tegelijk presenteren voor een exclusief publiek.
- Voor de keten: de samenwerking in de aanloop naar het event, was een sterkt staaltje team effort en bracht partners nog weer dichterbij elkaar.
En misschien wel het belangrijkste effect: na afloop van de presentatie mengden sprekers en publiek zich met elkaar. Om met elkaar kennis te maken, nader in gesprek te gaan en soms om concreet de machines verder uitgelegd te krijgen. Tijdens de borrel sprak iedereen over de indrukwekkende presentatie. En… een stap verder dus in de richting van meer en slimme data uitwisseling!
Ben je binnenkort ook betrokken bij een industry presentatie? Laat het me weten en ik denk dan graag met je mee om voor jou/jullie een sterke case neer te zetten!
© Foto: Marina Kemp