Engaging online sessions. I know that most of us so much more prefer live events. However, be aware of the power of a good webinar or online talkshow and how it can add to building your brand. With lots of experience in designing, scripting and hosting online sessions, I’m happy to share my top 10 suggestions!1 Keep your message compact Maybe the most challenging element of a webinar is time management. It’s not that during live events, you can neglect the factor time, but it becomes ever so more important once you present online. This goes for both the moderator, as well...

5 Suggestions on how to approach meetings and events in Corona times It is evident. The value of an event is meeting others in person: peers, like-minded professionals and inspiring new contacts. The exchange of glimpses, the tone of voice and the well-known handshake. It all contributes in building trust and fostering current and new relations. Yet, Corona is challenging all of us these days in finding new ways of connecting and sharing. Instead of fighting reality, finding alternatives can help us to keep a positive and constructive focus on the important themes that we deal with in our daily profession. I’m...

Spicy discussions. They’re fruitful for every organization. And an event is a great context to facilitate this: by means of a panel discussion or a debate. A good discussion starts with a well formulated statement. Easier said than done. That’s why I'm happy to share 8 tips on formulating powerful statements.1 Formulate positive: A statement that is formulated negatively, easily raises confusion. E.g. “Alcohol commercials shouldn’t be prohibited”. Instead formulate “Alcohol commercials should be prohibited”. The last statement is clearer and therefore easier to answer!2 Be controversial: It’s simple, a statement that everyone agrees with, won’t spark a discussion. Try to be...

Preparing for a presentation? Experiencing restlessness?Everyone, no matter how talented, will experience some sort of public speaking nerves. To start with: this is a good thing. A little tension will make your mind sharp and your performance strong. Nonetheless, fear of course should never get the overhand. Here are 7 tips that will help you to manage your fears for public speaking:1 Feel empowered by your client. Make sure to be on the same page as the person or organization who has invited you to present. What are their objectives with your presentation? And what can they tell you already about...

© Ramon van JaarsveldMultiple events a year Several goals to achieve Keeping a common threadHow do all your events align with your organization's mission?When organizing more than only the annual stakeholder event for your organization, than it can be challenging to align the several events throughout the year. The following 7 tips will help you to offer an event range that is consistent in its message and attractive to attend.1 Get empowerment. Event managers often operate independently, but for many reasons their expertise isn’t always shared. As an event manager make sure to team up with your marketing or communication...

You're about to give a presentation. Some of us experience sleepless nights because of it. Others enter the stage with full confidence. Cue cards, also known as speaker cards, will give you a helpful overview and the feeling of being in control during your presentation. No matter whether you're a CEO with years of stage presence, or whether you're about to give a presentation to your team within your first job.These 8 tips will help you to cleverly formulate cue cards and with it bring your message across in the most powerful way:Key words: Prevent yourself from writing...

Misschien wel één van mijn meest bijzondere opdrachten. Een dag lang in gesprek met het Team Facilitair van het Leger des Heils in Rotterdam. Mijn opdrachtgever wilde graag het thema "gastvrijheid" tijdens een teamdag agenderen. Mijn hospitality achtergrond, waaronder mijn ervaring als hotel manager van citizenM Amsterdam Airport, en mijn werk als gespreksleider kwamen dus goed samen in deze mooie opdracht!Een middag dakloos ter voorbereidingZoals ik graag van tevoren bij organisaties over de vloer kom, gold dat niet minder voor het Leger des Heils. Een middag ging ik daarom op pad met de mensen van het Leger: eerst naar de...

De afgelopen weken interviewde ik vier vrouwelijke dagvoorzitters. Over hun werk. En over de manier waarop hun vrouw-zijn hierop van invloed is. Er wordt niet altijd bij stilgestaan, maar bijeenkomsten kunnen nogal verschillend ervaren worden, op het moment dat deze door een man danwel door een vrouw geleidt worden. Waarom eigenlijk? Vier vrouwen aan het woord [vlnr]:Hadassah de Boer: Hadassah is bekend van radio en televisie en als dagvoorzitter met name actief in de culturele sector.Esther van Rijswijk: Esther schreef als columniste onder andere voor HP De Tijd en Elsevier. Ze werkte zowel als RTL correspondente in Londen en presenteerde programma's voor...

Gerenommeerde sprekers briefen is misschien niet altijd makkelijk. Immers, ze zijn én expert op hun gebied én ze spreken vaak met grote regelmaat waardoor je al snel kunt denken: “wie ben ik dat ik hem of haar vertel hoe het verhaal moet worden overgebracht?”. Tegelijk; het is niet hun event, maar die van jou en je organisatie. Een paar condities afstemmen komt iedereen ten goede en is strategisch gezien vaak erg waardevol. Het is dus eigenlijk heel logisch om je sprekers goed te briefen en zo wederzijds de verwachtingen af te stemmen. Hieronder zie je in de video én lees je...

Voor het vakblad "De Eventmanager" werd ik door Barbara van Baarsel geïnterviewd over mijn werk als dagvoorzitter, gespreksleider en sidekick. Hoe het allemaal ooit begon, waar ik nu sta en over de event reeks die ik nu ook zelf opzet. De Eventmanager is een vakblad voor aangesloten vakorganisaties "Genootschap voor Eventmanagers, G14, Platform Museum Locaties en Theater Locaties Nederland" en voor een ieder die gelieerd is aan of affiniteit heeft met de evenementenbranche.Het hele interview lees je hier....