Van online naar live events: wat neem jij mee? Creativiteit!

POSTED ON07 jun 2021 TIME TO READ2 minutes, 58 seconds
Last-minute een talkshow gast die annuleert? Zorg voor vervanging!

In de 5-delige blogreeks “Van online naar live events: wat neem jij straks mee?” behandel ik de onderwerpen: creativiteit, efficiëntie, leergierigheid, trots en vertrouwen. Al deze waarden kwamen terug in de online events die tijdens de pandemie werden georganiseerd. Nu er weer live events worden georganiseerd, blik ik terug en geef ik suggesties over welke learnings we mee kunnen nemen naar live events. In deze blog: creativiteit!

Tijdens de pandemie ontstond veel ruimte om te experimenteren met communicatie. Ondanks alle onzekerheid, gold al snel voor veel organisaties: “stil blijven is geen optie”. Tegelijk, ZOOM-moeheid werd al snel wetenschappelijk bewezen en dus moesten online events minstens op TV kwaliteit worden aangeboden.

“Ik zag dit op TV en dacht, dit kunnen wij ook!”Communicatie Directeur van een zorginstelling

Event profs lieten zich massaal bijscholen en leerden gaandeweg indrukwekkende online event producties neer te zetten. Creativiteit werd daarbij aangeboord en bleek nodig om onderscheidend te zijn en te blijven in het plots grote aanbod van online events. Daarvoor gingen niet alleen de event managers aan de slag met creatieve content, maar werden vaak complete teams aan het werk gezet. En met succes!

Een paar voorbeelden:

  • Collega’s die vlogs gingen opnemen:

    Het bleek al snel waardevol om naast de besproken visie van een directie tijdens een online talkshow, ook een collega te horen die dagelijks met een bepaald thema bezig is. Voor een zorginstelling stapte een Manager Duurzaamheid op de fiets en praatte collega’s bij door middel van een korte, krachtige vlog vanaf een windmolenpark en lichtte toe hoe de zorginstelling voor 60% overging op windenergie. De vlog werd tijdens de livestream uitgezonden. De manager vond het leuk om te maken, collega’s vonden het interessant te horen en de boodschap van de directie werd nog meer kracht bijgezet.

  • Experts aan de slag als chat moderators:

    Tijdens het bespreken van specifieke onderwerpen in een online event, liep het soms storm met vragen van kijkers. Experts uit de eigen organisatie doken daarom achter het scherm om in korte tijd tal van vragen live te beantwoorden of om als sidekick live terugkoppeling te geven in de uitzending. Tijdens een internationaal klantevent van een bedrijf in de agrarische sector, koppelde de Director of Communications van achter zijn “sidekick desk” in Hamburg, live vragen uit heel de wereld terug richting gasten in de studio in Den Bosch. Een nieuwe rol voor hem en zoals hij zelf zei: “een gave uitdaging die mij ook weer op nieuwe manieren aan het denken zet!”

  • Communicatieafdelingen in de weer met bumpers:

    Bumpers bleken opeens “hip en happening”. Het zijn korte video fragmenten, met een muziekje, van 3-10 seconden waarin het logo van een organisatie op een creatieve manier is verwerkt. Bumpers verbinden de afzonderlijke programma onderdelen van een online uitzending aan elkaar. Het programma wordt meer een geheel en krijgt het karakter van een TV uitzending. Iets wat je nog weinig ziet bij live events, maar de kracht werd al snel bewezen tijdens online programma’s. Vormgevers, event managers, communicatiemedewerkers: iedereen boog zich er over en kijkers waren vaak onder de indruk van creatief vormgegeven bumpers!

  • Live inbellen met satellietlocaties:

    Iedereen miste op een gegeven moment het kantoor en de vanzelfsprekende netwerkmomenten. We zaten vooral veelal thuis. Daarom werd er veel vanuit eigen kantoren uitgezonden of werd er overgeschakeld naar correspondenten ter plekke om verslag te doen vanaf een bijzondere locatie. Zo startte een 2-daags online medewerkersevent, iedere ochtend met een workout van een bokskampioene vanaf het eigen kantoor in Amsterdam! Het hele team liet weten hoe leuk ze het vonden en ook om zo toch weer even hun eigen werkplek te zien. Voor een ander event, de “IDEA Experience Conference”, schakelde ik met eventbureau’s door het land heen en hoorde ik wat zij in de tussentijd probeerden te ondernemen. Het vergrootte het gevoel van betrokkenheid bij de kijkers.

En dan waren er nog borrelpakketten, muziekoptredens, lunch quizes, gesproken columns en tal van andere creatieve vormen om de communicatie gaande te houden en verbinding te blijven ervaren. Organisaties dachten creatief na over hoe ze online en in een uitdagende periode, toch een boodschap inspirerend over konden brengen. En vaak overtroffen zij zichzelf!

Online events en CREATIVITEIT –
wat neemt jouw organisatie ervan mee in live events?

Nu je straks weer live events gaat organiseren, stel jezelf dan eens deze vragen en bespreek ze eens met een collega.

  1. Welke collega die betrokken was bij de opzet van een online event, kan ook een waardevolle [en wellicht nieuwe] rol vervullen bij een live event?
  2. Welke creatieve onderdelen van een online event [onderdelen uit het script], kunnen óók terugkomen in de live versie van een event?

Voel je de creativiteit al borrelen?

Als het je helpt: met plezier denk ik graag eens met je mee over creativiteit tijdens jouw events. Neem dan contact met mij op.

Wil je het vervolg van deze blogserie niet missen? Volg mij dan op LinkedIn voor de rest van de blogserie “Van online naar live events: wat neem jij mee?”, met in de volgende blog “efficiëntie”!