10 Programmaonderdelen voor een Online Script

POSTED ON09 feb 2021 TIME TO READ4 minutes, 5 seconds

Hoe vul je een online programma? Natuurlijk met interessante gasten en onderwerpen. Maar in welke vorm bied je dit aan en hoe zorg je ervoor dat er flow en afwisseling in je programma blijft? Een online uitzending duurt idealiter nooit veel langer dan 60 minuten: we hebben maar een beperkte aandacht en online geldt dit zeker. Ik geef je hierbij graag 10 programmaonderdelen waarmee je jouw online script kunt opzetten.

1

Wachtruimte en aftelklok

Vóór dat een online programma live gaat, worden deelnemers veelal opgevangen in een online wachtruimte of komen terecht op een landing page: een ideale plek waar je als organisatie de eerste interactie kunt aangaan en waar je mensen een welkom gevoel kunt geven. Toon enkele minuten vóór je live gaat een aftelklok, om zo de spanning op te bouwen en deelnemers erop attent te maken dat het programma nu echt gaat beginnen!


Om het concreet te maken: 

  • Ontsluit alvast praktische informatie in de wachtruimte: bv. de login voor interactietools.
  • Laat een chat moderator praktische vragen beantwoorden en interactie stimuleren.
2

Bumpers

Bumpers zijn korte video- of audio fragmenten van 3-10 seconden. Zogenaamde intro-, outro- en transitie bumpers worden gebruikt om het online programma respectievelijk in te leiden, uit te leiden of items aan elkaar te verbinden. Het gebruik van bumpers draagt bij aan een professionele indruk, de herkenbaarheid van je merk en vooral: een prettige flow in je programma!


Om het concreet te maken: 

  • Een bumper is een fijne korte adempauze voor de moderator, de gasten en de crew!
  • Gebruik transitie bumpers om bv. video’s klaar te zetten of nieuwe gasten te placeren.
  • Neem bumpers duidelijk op in je script en voorkom dat sprekers te vroeg gaan praten 🙂
3

Sidekick

Een sidekick is een assistent van de moderator: hij of zij instrueert het publiek hoe zij vragen en reacties kunnen insturen en houdt gedurende het programma overzicht op alle inkomende reacties. De sidekick selecteert de meest interessante en/of veelgestelde vragen en legt deze op gescripte momenten [!] live voor aan de moderator of rechtstreeks aan de studiogasten. De bijdrage van een sidekick is niet alleen handig, maar zorgt ook voor een leuke dynamiek.


Om het concreet te maken: 

  • Weet dat een sidekick geen inhoudelijk expert hoeft te zijn. Liever niet zelfs.
  • Vraag deelnemers hun vraag te voorzien van hun naam: dit creëert betrokkenheid.
  • Geef bij de start van je programma aan wat je gaat doen met onbeantwoordde vragen.
  • Zorg dat je altijd een eerste vraag paraat hebt, dit stimuleert waardevolle vervolgvragen.
  • Pas “upvoting” toe en laat het publiek bepalen welke vraag naar voren dient te komen.
  • Wissel af en varieer met vraagsoorten: polls, wordcloud-, open vragen en Q&A’s.
4

Tafeldame/-heer

Een tafeldame of -heer vergezelt de moderator gedurende het online programma. Anders dan de sidekick, is de tafelgast sowieso inhoudelijk betrokken bij het thema van het programma. Een tafelgast kan zorgen voor een prettige aanscherping van het gesprek, op gezette momenten waardevolle aanvullingen geven en roept vaak herkenning op bij de kijker. Een tafelgast is vaak een boegbeeld binnen de organisatie of binnen een bepaalde branche.


Om het concreet te maken: 

  • Een directeur die wil modereren? Als tafelgast komt men vaak beter tot zijn/haar recht!
  • Houd rekening met de extra tijd in je script voor de vaak spontane tafelgast bijdragen.
5

Eén-op-één interview

Eén van de hoofdingrediënten van je script is een of meerdere korte interviews met een expert speaker. In veel gevallen is het goed de inhoud van het gesprek met de spreker voor te bereiden. Spontaan interviewen kan leuk en goed zijn, maar vergt van moderator en spreker een goed bewustzijn van time management. Nogmaals: online heeft men zeer beperkte aandacht!


Om het concreet te maken: 

  • Kom in een voorgesprek tot drie bullet points die de boodschap samenvatten.
  • Reik als moderator een bullet point aan als de gast onverhoopt zijpaden inslaat.
  • Wees spaarzaam met presentaties en monologen tijdens een live uitzending.
  • Online hoeven experts niet op locatie te zijn: zij kunnen dus wereldwijd bijdragen!
6

Interactieve paneldiscussie

Net als bij een live event, is een panel idealiter gevarieerd in achtergronden en standpunten: schuurt het niet ergens, dan is het vaak ook geen geanimeerd gesprek. Besteed dus zorgvuldig tijd aan je panel speaker line-up. Geef je paneldiscussie structuur door het te baseren op 2-3 stellingen, waar kijkers thuis telkens live op kunnen stemmen: eens/oneens. Zo houd je iedereen betrokken.


Om het concreet te maken: 

  • Houd rekening met de RIVM richtlijnen voor het aantal gasten en de onderlinge afstand.
  • Bepaal het aantal camera’s in relatie tot het aantal gasten:
    Voor weergave van 3 á 4 gasten [incl. moderator] heb je minimaal 3 camera’s nodig.
  • Hanteer in je script 10 minuten voor één stelling:
    1 minuut ter inleiding, 1 voor de poll, 7 voor het gesprek en 1 voor een kijkersreactie.
7

Satellite visits

Wanneer RIVM richtlijnen het toelaten [!], kun je deelnemers voorstellen om “satellite locaties” te vormen. Mensen verzamelen zich op verschillende punten door het land om in kleine groepjes op één scherm samen naar de online uitzending te kijken. Dit verhoogt het gevoel van betrokkenheid en het is een waardevol contactmoment met je relaties. Bovendien kun je zo tijdens de live uitzending digitaal “op bezoek” gaan bij één van de satellite locaties middels een video verbinding – hoe leuk is dat!


Om het concreet te maken: 

  • Bepaal van tevoren hoeveel en welke satellite locaties in de live uitzending komen.
  • Check tijdens een doorloop met de satellite locaties: het licht, geluid en beeldweergave.
8

Visuele content

Visuele content helpt om thema’s verder te verduidelijken en te verlevendigen. Denk aan video’s, beelden of slides. Video’s kunnen professioneel worden opgenomen, maar een simpele opname met je eigen smartphone [bv. een kijkersvraag] volstaat vaak ook. Video kun je bovendien goed gebruiken om een nieuw programma onderdeel in te leiden.


Om het concreet te maken: 

  • Met sponsored content kunnen stakeholders met video bijdragen aan het programma.
  • Houd video’s kort, zodat het live karakter van een livestream behouden blijft.
  • Check tijdens de doorloop met inbellers de weergave van slides vanaf hun computer.
9

Entertainment:

Anders dan bij TV, heb je in een online uitzending wel ruimte voor live publieksinteractie. Maak hier optimaal gebruik van: niet alleen door live kijkersvragen te behandelen, maar bv. ook door het spelen van een quiz via een interactietool of het uitreiken van een award. Een andere vorm van entertainment [hoewel niet per sé interactief], is natuurlijk een mooi muziek optreden!


Om het concreet te maken: 

  • Zorg dat quiz spelers met hun eigen naam meedoen om de winnaar te kunnen bepalen.
  • Er geldt een 20 seconden latency: de vertraging tussen wat je in de studio zegt/vraagt en wat de kijker thuis hoort/antwoordt.
  • Muziekoptredens vergen vaak extra inzet [en kosten] qua audioapparatuur
10

Spoken word

Spoken word, bv. een “gesproken column” [zoals je die ook wel eens ziet in de TV uitzending “Buitenhof”], biedt niet alleen een leuke afwisseling in je programma, maar is vaak ook een krachtige vorm om het belang van een thema over te brengen. Idealiter wordt spoken word staand uitgesproken om zo de boodschap kracht bij te zetten.


Om het concreet te maken: 

  • Spoken word vaak staand uitgesproken: houd hier rekening mee qua camera setup.
  • Spoken word kan ook vantevoren worden opgenomen en als video worden getoond.

Heb je nog meer vragen of wil je je script eens tegen het licht houden? Neem dan vrijblijvend contact op!