Een middag dakloos. Een leerzaam gesprek.

Misschien wel één van mijn meest bijzondere opdrachten. Een dag lang in gesprek met het Team Facilitair van het Leger des Heils in Rotterdam. Mijn opdrachtgever wilde graag het thema “gastvrijheid” tijdens een teamdag agenderen. Mijn hospitality achtergrond, waaronder mijn ervaring als hotel manager van citizenM Amsterdam Airport, en mijn werk als gespreksleider kwamen dus goed samen in deze mooie opdracht!

Een middag dakloos ter voorbereiding

Zoals ik graag van tevoren bij organisaties over de vloer kom, gold dat niet minder voor het Leger des Heils. Een middag ging ik daarom op pad met de mensen van het Leger: eerst naar de dagopvang, erna naar de nachtopvang en tenslotte nog naar de verpleegafdeling van het Leger des Heils. “Een middag maar?”, hoor ik je denken. Maar voor mij, en ik schat in voor velen, was het meer dan genoeg: het maakte diepe indruk. Niet alleen de betrokken en bevlogen professionals, maar toch ook rauwheid die ik ondanks de hartelijke ontvangsten voortdurend proefde. Hoewel ik niet veel met de bezoekers in gesprek ben geweest, proefde je genoeg van de worsteling van velen.

In gesprek met het team

Tijdens onze dag “in gesprek over gastvrijheid”, trok ik expres alles in het extreme: van sobere opvang, naar luxe hotel. Want juist in het contrast komen verhalen vaak tot leven. In de ochtend waren we daarom dus te gast bij het hippe citizenM Rotterdam hotel. Na een alternatieve en mooie voorstelronde [nog niet alle teamleden kenden elkaar erg goed], spraken we met elkaar door over hoe teamleden en bezoekers de mate van gastvrijheid ervoeren op de verschillende Leger des Heils locaties in Rotterdam. Tijdens mijn meeloop-middag maakte ik foto’s van ruimtes [entrees, zitjes, zalen] en tijdens ons gesprek liet ik de teamleden via Sendsteps [anoniem] stemmen en reageren op de vraag bij de foto’s: “Hoe gastvrij ervaar je dit?”. Het gesprek sloten we af met een gast, Lennert de Jong, één van de managementleden van het hotel concern. Hij zette de groep aan het denken met de vraag hoe het Leger eventueel meer als een [bijzonder] hotel zou kunnen functioneren. Het resulteerde in een gesprek vol betrokkenheid en bevlogenheid!

All aboard!

Na een leerzaam gesprek in de ochtend, gingen we erop uit en kijken hoe ook andere hotels gastvrijheid invulling geven. Per watertaxi voeren we naar het SS Rotterdam, het cruiseschip wat jarenlang tussen Rotterdam en New York voer en nu een hotel is. We kregen er een rondleiding van een medewerker die in de jaren “50/”60 aan boord van het schip werkte. Over hoe de taart per ongeluk door de salon vloog, terwijl prinses Beatrix er aan het dansen was. We sloten de dag af in het restaurant van Herman den Blijker. We wisselden uit wat we geleerd hadden, vooral van en over elkaar en klonken op een waardevolle dag! Of aldus mijn opdrachtgever:

“De dag is zeer nuttig geweest voor het team en heeft in ieder geval gezorgd voor meer onderlinge cohesie en kan zeker als positieve impuls worden gezien aan de ontwikkeling van de afdeling!” 

Wat wil jij nog wel eens bespreken met JOUW team?

Wil je ook eens in gesprek met jouw team? Over gastvrijheid, of misschien een heel ander onderwerp? Ik denk niet alleen graag mee over de inhoud van zo’n bijeenkomst, maar óók over een creatieve, leuke, passende en strategische vorm. Neem vrijblijvend eens contact met mij op!